Competiția pentru standarde, brevete, venituri

Punctele centrale pe care se susține această nouă competiție tehnologică sunt investițiile, inovarea, crearea de proprietate intelectuală, definirea standardelor și brevetele. 5G va necesita sute de standarde care urmează a fi dezvoltate. În contextul deschiderilor pe care 5G le oferă în domeniul inovării și chiar culegerii de informații, standardele au devenit o problemă de securitate națională. Standardele globale 5G vor aduce un avantaj economic imens și sunt dezvoltate de grupuri internaționale, din care cel mai important este 3GPP (3rd Generation Partnership Project). ITU[4] și 5G PPP[5] joacă, de asemenea, roluri importante în elaborarea și adoptarea acestor standarde. Aceste grupuri folosesc procese deschise la care pot participa companii și agenții guvernamentale din domeniul telecomunicațiilor. În cadrul acestor procese, obiectivul Beijing-ului este acela ca firmele chinezești să voteze pentru standardele propuse de companii chinezești, indiferent dacă acestea sunt sau nu cele mai bune. Când Lenovo, o companie de top chinezească, a votat pentru un standard propus de Qualcomm (SUA) în 3GPP în locul unuia propus de Huawei (China), s-a confruntat cu critici intense în China.

În iunie 2018, 3GPP a anunțat finalizarea procesului de elaborare a primei tranșe de standarde 5G (Release 15). Companiile chinezești încearcă să domine dezvoltarea de standarde pentru a mandata utilizarea tehnologiilor chineze, dar colaborarea dintre companiile occidentale a determinat în cele din urmă ca rezultatele finale în procesul de elaborare a standardelor să fie în favoarea lor. Chiar dacă „a pierdut” primele runde în bătălia pentru standarde, iar 3GPP va rămâne un proces internațional care nu este dominat de ea și care selectează standardele pe baza calității și nu după naționalitate, China nu va renunța și va încerca să valorifice orice oportunitate pentru a obține avantaje în cadrul acestui proces. Este probabil ca o creștere a procentului pe care companiile chineze îl dețin pe piața brevetelor 5G să se materializeze în cursul anului viitor, când a doua rundă de standarde, care nu sunt atât de dependente de infrastructura mobilă existentă în prezent, să fie finalizată de 3 GPP (Release 16).  Setul numeros de brevete esențiale pentru standardele 5G se plasează din ce în ce mai mult în centrul atenției statelor competitoare și companiilor de profil, iar beneficiarii primari ai acestora sunt până în prezent firme din SUA precum Qualcomm, Interdigital, Intel și Cisco, producătorii europeni de echipamente Ericsson și Nokia, liderii chinezi Huawei și ZTE, jucătorii japonezi și sud-coreeni, cum ar fi Fujitsu, Panasonic, Samsung și LG.

Brevetele pun în aplicare standardele aprobate, furnizează dreptul de proprietate intelectuală pentru producerea sau utilizarea unei tehnologii bazate pe un standard și creează fluxul de venituri pentru compania deținătoare prin acordarea de licențe. Pentru 5G, acest flux de venituri va fi măsurat în miliarde de dolari. În consecință, companiile care brevetează tehnologii ce respectă standardele 5G vor câștiga mai mult din acest flux de venituri, fapt ce le va permite să obțină un avantaj important în procesul de continuare a inovării.

Competiția pentru menținerea avansului tehnologic

Rețelele 5G depind de semiconductori specializați, iar companiile americane domină această piață. Semiconductorii reprezintă o industrie strategică, esențială pentru securitatea și creștere economică în secolul douăzeci și unu. Începând cu anii 1950, Statele Unite au fost liderii în producție și inovare în domeniul semiconductorilor, dar industria este acum concentrată în zona Asia-Pacific cu participanți importanți din Japonia, Taiwan și Coreea. Liderii chinezi sunt nemulţumiţi de dependența lor faţă de tehnologia americană. Huawei, de exemplu, a lansat o serie de programe de cercetare și dezvoltare pentru a construi alternative la furnizorii americani. Când Statele Unite au impus sancțiuni asupra producătorului chinez de telecomunicații ZTE, blocând accesul acestuia la tehnologia americană, China și-a intensificat eforturile pentru a-și dezvolta propria industrie de semiconductori pentru rețelele 5G. Cu toate acestea, companiile americane păstrează o cotă de piață ce le plasează în poziții de lider pentru cele mai avansate tehnologii componente ale rețelelor 5G. Numai unul dintre principalii producători chinezi de rețele - Huawei - încearcă să facă majoritatea componentelor prin efort propriu, dar chiar și acesta menține un parteneriat apropiat cu multe companii americane de top din domeniu. Deși politica Chinei este de a înlătura companiile americane, chiar cu prețul unor investiții imense și a unui spionaj agresiv, semiconductorii americani rămân indispensabili pentru 5G. În ultimii ani China și-a intensificat eforturile pentru a pune capăt dependenței de tehnologia occidentală și vede acest efort ca o modalitate de a stabiliza poziția Chinei ca lider economic global.

Competiția pentru sfere de infuență 5G

Plasarea în topul 5G va oferi baza pentru inovare tehnologică și va duce la dezvoltarea capacității militare și la creștere economică în statele ce se vor poziționa în acest top. Competiția 5G este o competiție economică cu implicații semnificative pentru zona de securitate națională. Nicio altă țară nu a depus mai multe eforturi în pregătirea terenului pentru 5G decât China. Beijingul a făcut din dezvoltarea și implementarea rețelelor 5G o prioritate națională, pornind de la eșecul eforturilor de a participa cu rol decisiv la procesul de elaborare a standardelor pentru 3G și 4G. În 2013, Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației (MITI), Comisia Națională pentru Dezvoltare și Reformă (CNDR) și Ministerul Științei și Tehnologiei (MST) au înființat Grupul de Promovare IMT-2020[6] 5G, o alianță guvernamentală pe problematica 5G. Grupul de Promovare include colaborarea cu UE, Japonia, SUA și Coreea de Sud.

Toți jucătorii de top din ecosistemul chinezesc de telecomunicații participă la activitatea Grupului de Promovare: institute majore de cercetare din cadrul MITI, cum ar fi Academia Chineză pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor; Universitatea de Poștă și Telecomunicații din Beijing; operatorii China Mobile, China Telcom și China Unicom; producătorii de echipamente de infrastructură Huawei și ZTE și producătorii de dispozitive mobile, cum ar fi Oppo și Vivo. Acest grup oferă o platformă unificată pentru contribuțiile chinezești la procesul 3GPP. Mai important, Grupul de Promovare este un loc de întâlnire pentru planificarea strategică a Chinei în vederea implementării rapide a rețelelor autonome (standalone) 5G la scară națională. În plus, toate planurile și strategiile majore ale Chinei în domeniul tehnologic, inclusiv programul strategic „Made in China 2025”, acordă prioritate dezvoltării tehnologiilor 5G și a sectoarelor conexe, cum ar fi internetul obiectelor (IOT), lucrului cu volume mari de date, inteligenței artificiale (AI), semiconductorilor și proceselor avansate de producție. Lideri de la eșaloanele superioare, cum ar fi premierul Li Keqiang, accentuează frecvent importanța 5G pentru susținerea creșterii economice a Chinei, iar ministerele implicate au emis documente și directive privind 5G din momentul formării IMT-2020.

Deciziile privind implementarea 5G în China sunt influenţate și de considerente politice, pentru a susține inițiativa de a fi prima țară ce va implementa cu succes o rețea 5G pe scară largă și la un cost rezonabil. Acest lucru va oferi Chinei un avantaj în promovarea tipului de rețea 5G instalat de China în state din Uniunea Europeană, Orientul Mijlociu, Africa, Asia de Sud-Est și America Latină, unde este foarte probabil ca operatorii de telecomunicații mobile să aibă o abordare mult mai lentă pentru a trece la 5G. Dacă China va valorifica cu succes aceste tehnologii, giganții săi tehnologici vor fi, de asemenea, cu un pas înainte în exportul sistemelor 5G în statele situate pe traseul One Belt, One Road[7].

Potrivit companiei CCS Insight, o companie de cercetare tehnologică, în anul 2023 China, prin companiile sale, va deține 1,3 miliarde de abonați la nivel mondial la rețelele de telefonie mobilă de mare viteză. Prin comparație, companiile din SUA și Europa împreună vor înregistra doar 337 milioane de abonați de 5G în aceeași perioadă. În acest domeniu, grupul Huawei este considerat cel mai performant şi mai inovativ în raport cu concurenţii săi, fapt ce face ca autoritățile americane să exprime temeri că Beijingul îl va folosi ca pe un „cal troian” pentru a spiona comunicaţiile în ţările care folosesc echipamente chinezești în reţeaua lor 5G. Aceste temeri au la bază și legislaţia chineză ce obligă companiile ce au sediu social în China să ofere sprijin tehnic serviciilor de informaţii chineze.

La sfârșitul lunii august 2018, guvernul australian a emis în mod oficial un document care limitează utilizarea echipamentelor Huawei și ZTE pentru rețelele 5G ale țării. Aceasta a fost prima interzicere oficială de acest tip și prima acțiune din ceea ce va fi un efort continuu al SUA și al aliaților săi pentru interzicerea sau limitarea  echipamentele chinezești în rețelele 5G. Semnalele de respingere vin și din alte zone. Directorul Comandamentului Guvernamental pentru Comunicații - (GCHQ)[8], serviciul SIGINT al Regatului Unit al Marii Britanii, a solicitat reanalizarea la nivelul guvernamental a dependenței de un număr mic de furnizori de echipamente, cu referire directă la companiile chineze precum Huawei și ZTE, pentru construirea rețelelor 5G care, odată cu extinderea lor la scară națională, vor deservi inclusiv elemente de infrastructură critică. Oficiali din toată Europă solicită acum atât cerințe de securitate mai stricte privind companiile care asigură operarea elementelor de infrastructură critică, cât și măsuri noi pentru restricționarea investițiilor făcute de țări precum China în sectoarele de tehnologie avansată. Chiar premierul britanic Theresa May s-a declarat îngrijorată de Huawei din cauza structurii opace a acționariatului companiei și a legăturilor fondatorului companiei cu structuri militare ale statului chinez.

S.U.A. pun în aplicare măsuri legislative și administrative în favoarea produselor și companiilor americane și pentru a exclude firmele chineze din rețeaua 5G a Statelor Unite. Din punctul de vedere al Washingtonului, telecomunicațiile reprezintă o industrie strategică și existența a două companii chinezești de vârf în tehnologia 5G (Huawei și ZTE) creează riscuri de securitate pentru Statele Unite și aliații săi. Statele Unite își propun gestionarea riscului referitor la 5G utilizând două seturi de politici. Primul set are ca obiectiv susținerea continuă a procesului de inovare și producere a tehnologiilor avansate de către companiile americane și a confruntării cu o concurență loială pe piețele externe. Companiile americane și cele din state apropiate economic și politic de S.U.A. depășesc în mod obișnuit competitorii chinezi în domeniul cercetării și dezvoltării și dețin de 10 ori mai multe patente 5G. Companiile chineze depind încă de companiile occidentale pentru cele mai avansate componente 5G.

Al doilea set de politici vizează lucrul în comun cu națiunile aliate SUA pentru a dezvolta o abordare comună a securității 5G. Statele Unite nu pot face față provocării 5G pe cont propriu și au nevoie de o abordare comună împreună cu companiile și statele aliate care sunt dispuse să investească în 5G. O altă sarcină va fi găsirea unor modalități de a încuraja statele care sunt încă indecise privind tipul de rețele 5G ce vor fi dezvoltate în perioada următoare, să investească în securitatea 5G.  Spre exemplu, echipamentele de telecomunicații 5G ale Huawei costă cu 20 - 30% mai puțin decât produsele concurente. De asemenea, Huawei oferă clienților străini termeni generoși de leasing sau împrumuturi pe baza accesului la fondurile guvernamentale chineze. Statul chinez  susține Huawei atât din motive strategice, cât și din motive comerciale. În aceste condiții, multe state pot fi tentate de prețurile extrem de avantajoase. A nu cumpăra Huawei înseamnă să îți poți permite să plătești o „primă” pentru securitate la care ministerele de finanțe din aceste state se pot opune. Statele Unite își propun, din acest punct de vedere, să determine pe cât mai mulți din aliații săi să plătească această „primă”. În același timp Statele Unite și aliații acestora vor trebui să găsească soluții securizate de conectare și comunicare cu rețelele de telecomunicații ale statelor ce utilizează echipamente de rețea din China.

Concluzii

5G se referă în esență la servicii digitale mult îmbunătățite față de generațiile anterioare de rețele mobile pentru consumatorii individuali și la o nouă revoluție tehnologică, cu implicații profunde în modul de a face afaceri pentru jucătorii din industrie. În era 5G societatea va fi mult mai mult conectată cu lumea digitală, iar dezvoltările produse vor genera schimbări fundamentale în producția industrială, sănătate, educație, transporturi, domeniul militar. 5G a generat o nouă competiție globală, desfășurată în principal între Statele Unite ale Americii și China, în care ambele vizează poziții de lider. Chiar dacă momentan SUA, împreună cu companiile americane și europene, sunt bine poziționate pentru a rămâne în joc și chiar pentru a conduce această competiție, China și-a concentrat eforturile pentru a dicta viitoarea generație de reguli globale în domeniul telecomunicațiilor.

Confruntarea comercială și tehnologică între SUA și China arată puține semne de relaxare, iar potențialele riscuri pentru securitatea națională generate de folosirea hardware-ului chinez în cadrul 5G al SUA și aliaților acestora domină dezbaterile politice. Pe lângă confruntarea politică pentru rețeaua 5G în sine, SUA și China se află în competiție și pentru dezvoltarea și lansarea aplicațiilor tehnologice inovatoare ce vor rula în rețeaua 5G. SUA au un avantaj în ceea ce privește capacitatea de inovare, dar China va avea avantajul utilizării și testării aplicațiilor și îmbunătățirii acestora în propriul ecosistem 5G. Eforturile Statelor Unite și al altor state aliate cu acestea, de a exclude furnizorii de echipamente de rețea din China din procesul de implementare a rețelelor 5G pe teritoriul acestora, vor continua. Pe fondul acestei competiții bipolare, țările terțe se vor confrunta cu dificultăți în alegerea tehnologiilor de rețea 5G și a aplicațiilor conexe ce vor fi adoptate. Este posibil ca guvernele acestor țări să fie sub presiunea SUA și aliaților pentru a evita dependența de China pentru 5G. În același timp, țările în curs de dezvoltare, ce sunt mai sensibile la costuri, vor găsi tehnologiile chinezești și stimulentele ce le însoțesc (de exemplu infrastructura și proiectele de finanțare disponibile prin inițiativa One Belt, One Road)  greu de a nu fi luate în calcul, mai ales dacă China obține un avantaj și din vânzarea aplicațiilor aferente tehnologiei 5G.

Cu primele cazuri de utilizare reală a tehnologiei 5G planificate să înceapă anul acesta, competiția pentru generația următoare de rețele mobile se anunță a fi una pe termen lung și va continua să genereze provocări pentru participanții din industrie, pentru guverne și piețe și în anii ce vor urma. Aceasta este principala cauza a declanşării actualului  „război economic” dintre SUA şi China. Va fi o luptă dură care se va desfăşura prin toate mijloacele.

Bibliografie

- Strategia 5G pentru România, Noiembrie 2018,
- Nicolas Botton and Hosuk Lee-Makiyama, 5G and National Security After Australia’s Telecom Sector Security Review, în European Centre for International Political Economy (ECIPE) Policy Brief, 8/2018, https://ecipe.org/wp-content/uploads/2018/10/TSSR-final.pdf
- James Andrew Lewis, How 5G Will Shape Innovation and Security, Center for Strategic & International Studies, December 6, 2018, https://www.csis.org/analysis/how-5g-will-shape-innovation-and-security
- Eurasia Group White Paper: The Geopolitics of 5G, Eurasia Group, 15 november 2018, https://www.eurasiagroup.net/live-post/the-geopolitics-of-5g
- Mark Scott, Telcogeopolitics: West vs. China in 5G race, Politico, 3.07.2018, https://www.politico.eu/article/5g-telecommunications-infrastructure-china-us-eu-qualcomm-nokia-ericsson-huawei/
-  Arthur Herman, The War For The World's 5G Future, Forbes, 17 .10.2018, https://www.forbes.com/sites/arthurherman/2018/10/17/the-war-for-the-worlds-5g-future/#4bbee7231fe5
- Fu Jianjun, March Towards 5G Era, Telecoms.com, 04.03.2019,
http://telecoms.com/intelligence/march-towards-5g-era/
- Liu Zhen, Why 5G, a battleground for US and China, is also a fight for military supremacy, South China Morning Post, 31.01.2019,
Notă: Text republicat cu acordul General Br. (r) Dan Niculescu, redactor-şef al revistei „Dincolo de orizonturi”, Anul III, nr.7/aprilie 2019[9]

Aranjament graic - I.M.

-----------------------------------------------
[4] ITU – International Telecommunication Union (engleză) - Uniunea Internațională pentru Telecomunicații, cea mai importantă organizație de standardizare în domeniul telecomunicațiilor, aflată în prezent sub egida Organizației Națiunilor Unite.
[5] 5G PPP - 5G Infrastructure Public Private Partnership (engleză) - Parteneriatul Public Privat pentru Infrastuctură 5G reprezintă o iniţiativă de lucru comună a Comisiei Europene şi reprezentanţi ai  industriei IT europene (producători, operatori de telecomunicaţii, furnizori de servicii, instituţii de cercetare şi experţi pe domeniu).
[6] IMT-2020 - International Mobile Telecommunication  2020 (engleză), termen definit de ITU, se referă la Sistemul Internațional de Telecomunicații Mobile, un standard ce va susţine următoarele generaţii de comunicaţii de bandă largă şi conectivitatea IoT (Internet of Things), cu dată preconizată  de implementare în 2020.
[7] One Belt, One Road Initiative (BRI) - strategie de dezvoltare adoptată de guvernul chinez, implică investiţii în dezvoltarea infrastructurii pentru 152 de state şi organizaţii internaţionale din Europa, Asia, Oriental Mijlociu şi Africa. 
[8] Government Communications Headquarters (GCHQ) – serviciul de informaţii şi securitate responsabil cu asigurarea informaţiilor SIGINT  pentru guvernul şi forţele armate ale regatului Unit al Marii Britanii.