Spre deosebire de cei aproape patruzeci de cercetători din lumea întreagă [2], care au căutat zadarnic analogii toponimice pentru forma încriptată a tetragramei sacre, eu am reuşit să decriptez mai întâi tetragrama sacră ajungând la numele tainic al Domnului [3], care s-a corelat de la sine cu numele Edenului biblic, Havilah, toponim asociat nu numai lingvistic, ci şi din punct de vedere geografic cu Valahia de la Dunărea de Jos [4]. Cheia legică pentru decriptarea teribilei tetragrame sacre ne-a fost dată chiar de Dumnezeu atunci când i-a precizat lui Moise veşnicia şi caracterul perpetuu al Numelui Său: „Acesta este Numele Meu pentru vecinicie, acesta este Numele Meu din neam în neam."(Exodul 3,15). Pornind de la străşnicia acestei porunci, peste care n-ar fi trecut nici unul din cei care au caligrafiat volumele primelor cinci cărţi ale Vechiului Testament, am intuit că în gândirea teologică a acelor timpuri forma YHWH avusese acelaşi rang cu forma ELOHIM. Dar această egalitate de rang putea fi reală dacă şi numai dacă cele două forme diferite de încriptare proveneau de la unul şi acelaşi nume tainic a lui Dumnezeu. Consoana M ca desinenţă pentru dual-plural nu putea face obiectul decriptării, aşa încât Numele trebuia să conţină în mod necesar consoanele H,L,W. Pentru aranjarea posibilă în cuvânt a celor trei consoane H,L,W matematica indică şase variante posibile, după regula factorial de trei (3! = 6), care se reduc la două, dacă se are în vedere că poziţia finală este ocupată de consoana H. Pentru a alege între cele două forme, rămase în discuţie, pe cea cu probabilitatea maximă am recurs la metoda clasică a corelării teonim-toponim, pentru care am ales fără echivoc toponimul biblic Ha-Vilah. Există însă în Deuteronomul la Capitolul 32, subintitulat Cântarea lui Moise versetele 8-9, din care rezultă că Domnul desemnat prin tetragrama YHWH de neamul lui Israel reprezenta doar una din întruchipările Celui Preaînalt. „8. Când Cel Preaînalt a împărţit moştenire popoarelor, când a împărţit pe fiii lui Adam, atunci a statornicit hotarele neamurilor după numărul îngerilor lui Dumnezeu;
9. Iar partea Domnului este poporul lui Iacov, Israel este partea lui de moştenire."
Ca o altă dovadă că neamurile acelor timpuri recunoşteau în ipostazele individualizate prin nume etnic pe Unicul Ziditor, Avram Evreul i-a dat zeciuala şi a primit binecuvântarea de la preotul ne-evreu Melhisedec care a zis: „Binecuvântat să fie Avram de Dumnezeu cel Preaînalt, Ziditorul cerului şi al pământului"
Aşadar, Cel Preaînalt era un mod de a desemna originea ipostazelor Sale etnice şi către numele Lui real ne conduc chiar numele acestor ipostaze etnice adorate de neamurile pământului. Printre multele teonime care pot conduce la numele iniţial al Celui Preaînalt, seria teonimelor asemănătoare cu Numele tăinuit de teribila tetragramă sacră ocupă un loc aparte prin numărul lor mare ca şi prin elocvenţa formelor înrudite din punct de vedere lingvistic, aşa cum se poate vedea în tabel:
Vrka-lanka | Βουρχο-λαχας | Varg-ulfr |
Valac-Hilyah | Βουρ-βούλαχας | Gar-walf |
Vălco-lac | Βουρ-δουλαχας | Loup-garou |
Vărco-lac | Βουρ-χαλαχας | Were-wulf |
Vârco-lac | Βουρ-θαλαχας | Beer-wolf |
Volco-dlac | Woer-ulf | |
Vluco-dlac | Woer-hoeg | |
Vuko-dlac | Λύκο- υργος | Beo-wulf |
Vur-volac | ˝Ηρακ-λης | |
Vur-dalac | Wulp-hila | |
Wilko-lak | Lup-ercus | vlăho-vnic |
Fârku-ljak | Versi-pellis | vrăho-vnic |
Baba Hârca | Herc-ules | vârho-vnic |
Valac-Valac | Βουρχ-βούλαχας | Varg-walf |
V A L A H – V A L A H
Dreptul de a trata unitar toate aceste teonime îl datorăm mitologiei şi mitologilor care au stabilit că zeităţile astfel denumite au avut statut sacru asemănător [5].
Expresivă pentru oricine ar fi parcurs-o, lista acestor teonime pretindea, de la sine, să fie structurată ca în tabel, pe cele trei coloane corespunzătoare celor trei mari grupe de limbi, slavone cu adaos vedic, greco-latine şi germanice, coloane care fiecare în parte conduc spre sintagma teonimică arhetipală Valac-Valac, al cărui loc de naştere se dovedeşte a fi Dacia intracarpatică, acolo unde densitatea seriilor de toponime care încep cu cuvântul Valac este mult mai mare ca în alte teritorii. Întrucât toponimele denumesc locuri în care au trăit comunităţi umane, mulţimea lor se corelează cu o istorie mai îndelungată, care a început prin utilizarea cuvântului Valac echivalând cu prioritatea utilizării lui. Cu privire la modul în care au fost corelate teonimele din tabel, mai trebuie menţionat faptul că rigoarea semantică, cu care mitologii au întocmit lista originară, plasează deducerea sintagmei teonimice arhetipale mai presus de sumarele reguli etimologice, mult prea restrictive în comparaţie cu flexibilitatea reală a geniului uman şi a graiului său articulat Ca nume pentru Dumnezeul acelei prime religii monoteiste, considerată Urmonotheismus de şcoala vieneză a lui W. Schmidt, sintagma teonimică arhetipală Valac-Valac, dar şi mai bine Vilah-Vilah, justifică, nu doar formarea numărului mare de teonime precreştine, a căror înrudire mitică poate fi urmărită şi în dicţionarul de teonime de peste 850 de pagini al lui Finno Magnusen [6], ci şi forma pe care o au mai multe cuvinte referitoare la ideea de conducător religios sau laic. Pentru a recunoaşte validitatea ei, este suficient să se constate că sintagma teonimică arhetipală Valac-Valac dedusă aici din considerente de ordin mitico-lingvistic este una şi aceeaşi cu sintagma teonimică Volco-Blac, dedusă pe baza considerentelor de ordin semiotic reunite în articolul „Zeus şi Dragonul Dacic pe Columna lui Traian" [7]. Validă, aşadar, prin faptul că se află la intersecţia a două căi de demonstrare strict distincte, sintagma teonimică arhetipală Valac-Valac, de la care porneşte şi filiaţia iudaism-creştinism-islamism invocată iniţial, probează că Dacia intracarpatică reprezintă vatra matricială a religiilor lumii, acolo unde densitatea maximă a amprentelor sale toponimice este de netăgăduit. Apartenenţa primului mare centru religios al lumii la ţinutul dacic nici nu poate fi pusă la îndoială, de vreme ce a fost confirmată în mod explicit de istoricii antichităţii, pentru care Dacia Hiperboreeană reprezenta spaţiul de unde au pornit în lume zeii odată cu preoţii lor urmaţi de sibilele purtând tablele şi cărţile de legi. Pentru rolul său unic, Dacia Hipeboreeană a mai fost numită până târziu în perioada împăratului Traian Axis boreus, Cardines Mundi, Kion Ouránou sau Polus geticus, ca semn că marile civilzaţii ale antichităţii i-au recunoscut statutul de vatră primordială a religiilor lumii cu importanţa sa eternă de Axis Mundi.
Cum centrul primordial al religiilor lumii este un dat imuabil, el va rămâne mereu acolo unde a fost dintotdeauna, fără a putea face obiectul disputelor politice şi a modelor de tot felul. Steaua Polară mai are o mişcare de precesie, centrul religios al lumii, niciuna. Istoria lumii l-a încremenit în Dacia, România de astăzi.
[1]. M. Eliade, Nostalgia originilor, Editura Humanitas, Bucureşti 1994, p.16.
[2]. Drd.Alex.Mihăilă, Despre numele dumnezeiesc IAHVE, revista STUDII TEOLOGICE, Seria III, Anul III, Nr.1/ 2007, p.27-41
[3]. G.L.Teleoacă, Unicul Ziditor, în ziarul CURENTUL din 23-24 ianuarie 1999, p.24
[4]. S. Coryll, Valahia în Cartea Genezei, Editura Promedia Plus, Cluj-Napoca, 1996, mai ales paginile 72-74.
[5]. V. Kernbach, Dicţionar de mitologie general, Bucureşti 1989 [6]. Magnusen Finno, Priscae veterum borealium mythologiae lexicon, HAVNIAE-SUMTIBUS LIBRARIAE GYLDALIANAE
[7]. G.L.Teleoacă, Zeus şi Dragonul Dacic pe columna lui Traian, Revista Nouă, fondată B.P.Hasdeu, Seria IV, Anul V, Nr.7(40)/2008, p.17-18