Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Art Gallery, art-emisVernisajele nu țin seamă de iarnă, de frig. Ele se desfășoară vertiginos, în ciudă gerului. Oamenii se adună în sutele de galerii ale New York-ului parcă să se încălzească, să uite de lungă vreme friguroasă. Și exact pe 1 martie a nins cum trebuia să ningă de Crăciun, ore întregi, până tot New York-ul a fost acoperit de un covor alb, iar a două zi, Central Park era cel mai vizitat loc de pe pământ datorită frumnuseţii lui hibernale. Chiar și noaptea arată divin. S-a întâmplat să fie o noapte călduroasă, pe un cer senin, brăzdat de stele şi de miile de ferestre luminate de la zgârie-norii din...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

TES-Mazl-tovÎn cadrul Festivalului Naţional de Teatru (F.N.T.) a fost programat şi spectacolul „Mazl-Tov and justice for all!” de la Teatrul Evreiesc de Stat (T.E.S.), numit odinioară „Baraşeum”[1], unde, ori de câte ori am mers, mă întâmpina figura surâzătoare a lui Harry Eliad. Acum Harry Eliad nu mai e, în schimb te întâmpină Annie Mary. Cine e Annie Mary? O plasatoare care se dă şefă, altfel nu mi-ar fi răspuns cu obrăznicie când i-am arătat ceasul: „Dacă nu vă convine, puteţi să plecaţi!” Adică eu îi arătam că ora de începere a spectacolului a trecut de mult, spectatorii stăteau ca o trurmă de oi în...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

RinoceriiTrăim în ţara experimentelor de tot soiul, în care supremul experiment este dezumanizarea

Festivalul Naţional de Teatru, ediţia 24, şi-a închis porţile la Craiova, cu spectacolul „Rinocerii”, în viziunea cunoscutului regizor american experimentalist Robert Wilson. În procesul de americanizare a României intră şi teatrul. Un actor al teatrului craiovean îmi spunea că directorul Mircea Cornişteanu a fost trimis în America să caute regizori dispuşi să monteze în România. Evident, pe bani grei. Şi a găsit. Şi nu pe oricine, ci pe Peter Schneider, cunoscut producător şi director al Studioului...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Concurs George Enescu, 2014Şi Concursul „George Enescu”, şi Festivalul Orchestrelor Radio, desfăşurate în paralel - în cele mai importante momente, datorită unei proaste organizări, s-au suprapus -, au fost dominate de piese romantice sau având atingere profundă cu romantismul. Deşi tineri şi foarte tineri, concurenţii de la secţiunile vioară, violoncel şi pian au ales să cânte piese de Ceaikovski, Sibelius, Dvorak, Beethoven, Brahms, dar şi Prokofiev, Liszt, Chopin, Rahmaninov sau alţi clasici ai romantismului. Se pare că romantismul este un curent aflat în natura fiinţei umane. Şi nu este exagerat ca el să fie...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Grid Modorcea, 2014, art-emisScriam într-un articol precedent că tot străinii sunt cei care fac să ne tresalte inimile de români, cum s-a întâmplat în seara zilei de 20 septembrie, când a avut loc gala de deschidere a Festivalului Internaţional al Orchestrelor Radio. O seară memorabilă. Nu atât pentru faptul că am văzut la lucru muzicieni deosebiţi, Orchestra simfonică Radio din Finlanda, cu concursul a doi americani de geniu, dirijorul Joshua Weilerstein şi pianistul Jonathan Biss, unul mai celebru decât altul, ci pentru ceea ce s-a întâmplat la finalul concertului. Trebuie să ştim că Finlanda numără mai multe orchestre...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Festivalul muzicii mecanice, Ia;i 2014Desfăşurată, în perioada 12-14 septembrie la Iaşi, cea de a IX-a ediţie a Festivalului Internaţional al Muzicii Mecanice, graţie unei organizări impecabile realizată de Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii „Ştefan Procopiu” din cadrul Complexului Muzeal Naţional Moldova Iaşi, acum după consumarea ei poate fi apreciată indubitabil ca fiind o reuşită deplină, ce a încununat preocupările şi strădaniile de migală şi acţiune ale tuturor muzeografilor ce formează acest inimos şi minunat colectiv ieşean de la Palatul Culturii. Iar acestă pertinentă apreciere vine nu numai din partea participanţilor şi...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

The Grand Budapest Hotel film, art-emisDacă istoria filmului mondial este o continuă agresiune a filmului american faţă de toate celelalte şcoli de film ale lumii, reciproca e mai puţin vizibilă, adică filmul american nu a fost influenţat aproape de nici o mişcare cinematografică străină. Rare au fost cazurile de influenţă, iar ele au venit in special din direcţia filmului japonez, filmului asiatic în general, mai ales când e vorba de genul acţiune. Din Europa, a făcut excepţie şcoala engleză, dar producţia britanică este asimilată firesc, ca frate de sânge, de filmul american. Şi invers. Cazul etalon se numeşte Stanley Kubrick...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Eh-galleryO simptomatică direcție din consumerism, un curent ce face parte din media culture, este formula imitației operelor clasice, operelor celebre. Punctele de reper ale istoriei artei, marile tablouri, sunt imitate, aduse în actualitate prin tehnici moderne, computerizate. Aproape toate marile galerii de lux ale New York-ului, cum sunt cele de la 57 St., expun lucrări ale unor artiști-meșteșugari, care reușesc performanțe deosebite, mai ales prin arta fotografică, revizualizându-i pe claisci. Nu o dată am scris despre performanțele de la galeriile din zonă, cum ar fi Stux si Cavalier, ale...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

King Lear - Dir. Daniel SullivanDupă spumoasa comedie „Much Ado about Nothing”, comentată anterior, normal, urmează o tragedie. Așa cum însuși Shakespeare își alterna piesele. Și așa și este. Al doilea spectacol al verii la „Shakespeare in the Park” este după piesa „King Lear”, în regia maestrului Daniel Sullivan, care începe cu o scenă ce nu există în Shakespeare: ca într-un ritual, pe podeaua goală este pus un vas, se toarnă apă în el cu o cană de metal, apoi vine un personaj cu înfățișarea lui Iisus Hristos, având pe cap o coroană de spini, care, cu un mănunchi de busuioc (sfeștoc), sfințește apa, o preface în agheazmă...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Far and AwayCând erau în primii ani ai mariajului, Tom Cruise și Nicole Kidman au jucat în filmul „Far and Away” (1992), realizat de Ron Haward, un regizor de top, care a marcat istoria filmului american cu realizari de succes („The Da Vinci Code”, „Nixon”, „A Beautifull Mind”, „Angels & Demons”, „Apollo 13”), dar mai întâi s-a impus ca actor, jucând în peste 80 de filme! Deși realizează roluri de antologie, mai ales Tom Cruise, totuși cei doi actori nici măcar nu au fost nominalizați la Oscar. De altfel, Tom Cruise e sigurul mare actor american care nu a obținut niciodată un permiu Oscar! Oscarioții au...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Shakespeare in the ParkÎnainte de începerea spectacolului „Much Ado about Nothin”g, cu care a debutat în acest an Festivalul „Shakespeare in the Park”, în regia veteranului Jack O’Brien, spectatorii spuneau că în seara respectivă va juca și Kenneth Branagh în rolul lui Benedick, că e așteptat să vină, fiindcă el jucase acest rol în ecranizarea pe care a făcut-o în anul 1993, cu o distribuție fenomenală, care îi include și pe actorii Emma Thomson, Denzel Washington, Keanu Reeves. Dar n-a venit, fiindcă el juca în propriul spectacol, „Macbeth”, la sala Park Avenue Armory, o montare colosală, cu reconstituirea unei...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Stux Gallery, art-emisDin nou „Stux Gallery”, galeria românului Ștefan Stux, la noua sa locație de pe 57 St., ne face surpriza prezentării unor lucrări originale ale unor artiști consacrați, cultivați de-a lungul anilor de această galerie. De data aceasta, expoziția are titlul Burning Bright: Tiger, tiger, inspirat de un vers al poetului William Blake: „Tiger, tiger, burning bright/ In the forests of the night,/ What immortal hand or eye/ Could frame thy fearful symmetry?” (Tigru, tigru, arde luminos/ În pădurile nopții,/ Ce mână sau ochi nemuritor/ Ar putea încadra simetrica ta frică?). De fapt, titlul este...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Paul Gauguin, art emisOriunde m-au dus pasii, in marile muzee ale lumii, m-am intalnit cu panzele lui Paul Gauguin. Aici, la New York, tablouri semnate de Gauguin găseşti peste tot în marile muzee, la Metropolitan, la Guggenheim sau la MoMA. În general, picturi, reprezentând femei din Tahiti. Se ştie că pictorul a trăit ultimii 12 ani din viaţă pe aceste indepărtate insule din Pacific, colonizate de Franţa, care le-a impus şi limba oficială. Toate tablourile tahitiene trezesc în privitor nedumeriri, întrebări, uneori o admiraţie specifică operelor purtătoare de mister. Un mister de nedezlegat însă, fiindcă sunt...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

ANA, Alexa Visarion, afişScenariul de film scris nu pentru a place ci pentru a zgudui, pentru a prinde de umeri şi zgââi puternic spectatorul, determinîndu-i un crash-test al întregii sale filosofii existenţiale. Autorul transformă, prin prisma propriei experienţe de viaţă, întrebările fundamentale: Cine suntem?, „De unde venim? şi „Încotro mergem?”.Le frământă pe cale, coborând sau urcând, pe jos sau călare (pe bicicletă), bătând sub tălpi apa sau pământul, într-un ritm ce se schimbă continu. Drumul ca simbol central, e o provocare continuă. Trebuie să faci faţă. E drumul vieţii, calea ce duce spre o ţintă aflată-n...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Asia Week, art-emisUn savant american a demonstrat ca evoluţia umană a încetat întrucat a dispărut selecţia naturală. Progresele fantastice ale medicinei, ale ştiinţei în general, fac ca oamenii să trăiască mai mult şi mai egal decât dacă ar trăi în condiţii naturale. Lumea e tot mai dependentă de medicamente şi alte binefaceri ale civilizaţiei, care conduc la o rezistenţă tot mai mare, dar artificială, a omului în faţa naturii. Aceasta idee nu este însa aplicabilă la artă. S-a desfăşurat, la New York, un mare evenimnt, „Asia Week”, săptămâna artei asiatice, sărbătorită de mai multe galerii şi muzee. Cea mai...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Metropolitan muzeum, art-emisAmericanii au o traditie colosala in arta fotografiei. Ea este, as putea spune, cu un pas inaintea filmului. Toate inovatiile in film vin de la arta fotografiei. Iar marii cineasti au fost intai fotografi, precum Victor Fleming. Dar si Martin Scorsese in Hugo (2011) a dovedit ca stapaneste acest subtil secret dintre fotografie si film. Dominante in galeriile newyorkeze sunt expozitile fotografice. Dar si marele Metropolitan Museum of Art organizeaza constant expozitii ale unor mari fotografi, muzeul detinand colectii imporante, cum este colectia Alfred Stieglitz. Iar in aceste zile a dedicat...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Anual, primavara, la New York se desfasoara cateva mari evenimente planetare de arta plastica. Targul dealerilor (A.D.A.A.Armory show, art-emis) si Binelala de la Whitney Museum sunt de elita. Replica la aceste manifestari vine de la Foundain Art Fair si Outsider Art Fair, doua targuri de arta kitsch, accesibile oricui, in special amatorilor. Deja la Foundain Art Fair au invadat asiaticii, aproape ca este un targ al lor. Dar in loc sa vedem arta asiatica, se petrece un fenomen de imitare a artei americane, de pilda, desene kitsch reprezentand vedete, de la Marilyn Monroe la Arnorld Schwarzenegger. Outisader Art...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Art-show, art-emisVă propun sa evadăm din subteran. Mă refer la realitatea din România. De câte ori citesc site-urile din ţară, mă indispun. Nu le mai citi!, mi-a spus o voce străină, care nu înţelege că acest lucru e greu, dacă nu imposibil, fiindcă nu te poţi rupe de rădăcini. Te rupi o vreme, dar mereu revii la ele. Şi mă întristez când dau peste mereu aceleaşi veşti rele, peste aceleaşi personaje nesătule, care au transformat scena politică, nu în mijloc de armonie, de model pentru oameni, de binefacere pentru ţară, ci în lupte de circ politic, pentru furtişaguri, pentru posturi vremelnice, în carnaval...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

The Wolf of Wall Street, art-emisEste un entuziasm general în România în materie de audienţă privind ultimul film al lui Marin Scorsese „The Wolf of Wall Street” (Lupul de pe Wall Street) -2013, care a depăşit în câteva zile numărul fatidic de o sută de mii de spectatori, dat fiind că românii nu merg nici la filmele americane, deşi au vrut să le vadă, nu clandestin, ca în epoca filmului sovietic. Bucuria lor s-a materializat parcă şi în ştirea primită de la Hollywood, că „The Wolf of Wall Street” a fost nominalizat la Oscar pentru premiile: cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun actor în rol principal (Leonardo...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Ziua Culturii Române 2014, art-emisRomânia profundă priveşte spre Eminescu sărbătorit de „Gigel”

Când spui Eminescu, spui exigenţă. Eminescu a fost cel mai exigent scriitor român. Evident, cu sine însuşi şi cu alţii. E antologic ce le spunea el lui Caragiale şi Slavici, ucenicii săi de la ziarul „Timpul”, despre cele trei lacăte ale vorbei, despre răspunderea de a da drumul la o frază tiparului. Avându-l reper pe Eminescu, suntem datori să-l urmăm. Am fost invitat de Ministerul Culturii la Ziua Culturii Naţionale, serbată la Ateneul Român şi pusă sub steaua lui Eminescu. O astfel de zi ar fi trebuit să fie de o exigenţă maximă...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

A Touch of Sin 2013Filmul „A Touch of Sin” (2013) a primit la Cannes premiul pentru scenariu, dar el merita în primul rând premiul pentru viziune, pentru curajul de a aborda tema violenţei în China contemporană. Filmul este inspirat din tragedii reale, iar formidabilul regizor Jia Zhangke (n. 1970), prezent pentru a treia oară în competiţia canneză, pe care l-am admirat anterior pentru „Still Life” (2006), încununat cu Leul de Aur la Veneţia, ni le prezintă într-o manieră foarte originală, îmbinând patru întâmplări, de fapt, mai multe fire narative, ca în „Rashomon”, pentru a crea o imagine globală asupra...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Heli, Separation, Cannes-2013Tendinţa dominantă în competiţia canneză a fost filmul realist, cu probleme sociale şi politice. Aşa este Heli (2013), film mexican, pentru care Amat Escalante (n. 1979, Barcelona) a fost încununat cu premiul de regie. Realizarea este de un realism crud, bestial, la limita naturalismului, fiindcă povestea este inspirată de tragedii reale: în ultimii ani, 70 de mii de mexicani au murit în războiaele duse de mafia drogurilor. Heli (Armando Espita), deşi are doar 17 ani, este cap de familie, are soţie, un copil şi locuieşte împreună cu Estella, sora sa, şi tatăl lor. El va fi implicat într-un...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Van Gogh - 1991Sărbătoarea „Les films de Cannes à Bucurest” a început cu retrospectiva Maurice Pialat, cu un film al acestuia, mult visat, Van Gogh (1991), având o durată de aproape trei ore. Celebrul pictor nu a mai fost subiectul unui film de la realizarea lui Vicente Minnelli din 1956, cu Kirk Douglas şi Anthony Quinn, care fac creaţii memorabile în Van Gogh şi Paul Gauguin, roluri pentru care au obţinut Globul de Aur şi respectiv un Oscar. Maurice Pialat (1925-2003) este un cineast cvasi-necunoscut în România, dar o voce cu totul originală în Franţa şi în lume. A debutat la 43 de ani şi a realizat 11...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Porumboiu, Pipidi, CaranfilAnabolism şi catabolism

M-am dus cu încredere la filmul „Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism” (2013) al lui Corneliu Porumboiu, un tânăr regizor care promitea, pe care l-am elogiat la debut, cu „A fost sau n-a fost? ” (2006), ba i-am apreciat şi un film de Institut, dar am început să am nedumeriri la „Poliţist adjectiv” (2009) unde depistasem enorme stângăcii şi o tendinţă nefirească spre filmul sud-coreean, aflat în faza unui experiment anti-film, care constă în filme făcute numai din cadre statice. Totul e ţeapăn, totul e încremenit. Adică exact contrar filmului, care...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Stagiunea Iosif Sava, 2013Deunăzi, graţie unui mare meloman, Iancu Zuckerman (91 de ani), un ferment pentru tinerii muzicieni, unii superdotaţi, pe care îi îndruma, am fost invitat la o comemorare a lui Iosif Sava (1933-1998), „după cincisprezece ani” de la plecarea sa într-o lume mai bună, eveniment organizat de Fundaţia ACCUMM, la Palatul Şuţu. În fapt, a fost o serată muzicală, un spectacol extraordinar, la care au participat Ion Bogdan Ştefănescu (flaut), Isabela Ghergu (violoncel), Costin Soare (chitară), Diana Jipa (vioară) şi Verona Maier (pian), care a fost şi gazda evenimentului, o distinsă amfitrioană. Sala...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Leonard Cohen, art-emisLeonard Cohen a transformat o banală seară de sâmbătă într-o seară de poveste

„Sunt foarte bucuros că sunt din nou în România. Nu pot spune când va fi o nouă întâlnire, dar vă promit că în seara asta vom oferi tot ce avem mai bun.[...] Am avut atât de multe să vă spun, dar e ora închiderii. Nu am apucat să vă spun cât de frumoşi sunteţi. Mulţumesc pentru primirea călduroasă, a fost un privilegiu să cânt pentru voi, conduceţi cu grijă. Noapte bună, prieteni!”.(Leonard Cohen)

Leonard Cohen, poetul, cântăreţul, s-a întors în România. A transformat o banală seară de sâmbătă într-o seară de...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă
Gallery multiplyAmericanii, poate ca toţi pământenii, au o atracţie specială spre multiplu, spre evenimentele de grup, multinaţioanale. O vreme au oscilat între unicitate şi multiplicitate, dar de ceva vreme, există o tendinţă de evadare din solitudinea artistică. Foarte multe galerii, inclusiv Gagosian, marile galerii, desigur, au cultivat numai expoziţiile solo. Artişti remarcabili, unicate. Galeriile mici, în schimb, precum cele de pe Orchard, Norfolk, Suffolk, Rivington sau Hester, s-au axat pe expozitii de grup, prelungind galeria În stradă. Arta a devenit „artă”. Un pretext pentru ca mari grupuri să se...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Galerii New YorkE toiul verii şi galeriile din New York încă nu sunt în vacanţă, ard la propriu de evenimente şi vizitatori, aflaţi în mari călduri. Săptămâna trecută, numai in zona Chelsea, au fost circa 50 de vernisaje.

Driscoll Babcock Galleries

La loc de frunte, aş pune Driscoll Babcock Galleries, o galerie dublă, pe structura lui Babcock Gallery - cea mai veche galerie din New York -, fondată în anul 1852 de John Snedecor, cu sediul iniţial pe 749 Broadway, în apropiere de Astor Place, Manhattan. Acum, celebra galerie are sediul în Chelsea, pe 25 St., iar vernisajul expoziţiei Contained Conflict a...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Shirley TempleAm să vă spun un secret, un mare secret care ar trebui să fie regula nr. 1 în Poetica artei: americanii abordează pe toate căile povestea eternă. Noi, europenii, am fost crescuţi cu obsesia originalităţii în faţă. Să fii original cu orice preţ, asta e sarcina principală a unui artist. Un autor e mai valoros decât altul dacă e mai original. Criteriul originalităţii este criteriul valorii. La un revelion, în casa unuia dintre doctorii săi, discutam cu Marin Preda această idee, cu consecinţa că poate să se nască un scriitor genial în fiecare sat, să avem atâtea voci originale câte sate sunt...

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Medeea Marinescu, art-emisO stea care străluceşte în semiîntunericul artei româneşti contemporane

Pentru piesele şi filmele care se mai joacă azi în România se găseşte rar câte o austeră margine de ziar unde sunt împinse cronicile, de asemenea rare şi tot mai puţin agreabile, alcătuite nu o dată de către cineva care mai înainte de a încerca scrisul, nu ştie bine să citească! Aşa rare cum sunt, istoria le va memora pe cele care oglindesc artiştii iubiţi azi - când şi iubirea e rară -, ca pe un pergament aşezat la piatra de fundament a unei fortăreţe pentru rezistenţa culturii şi artei. Producţia teatrală şi...

ISSN, ISSN-L 2247- 4374

Editorial

Academia Romana
AOSR
Arhiepiscopia Ramnicului
Boromir
Ziarul Natiunea
Clipa.com
Uniunea Ziaristilor Profesionisti din Romania
Diana
Ziaristi Online
Grand Hotel Sofianu
UAP Valcea
Editura Fortuna
Muzeul de Arta Craiova

Please publish modules in offcanvas position.