
Textura fabulelor oferă cititorului o aventură a cunoaşterii, naturaleţea replicilor, forţa dialogului, înţelepciunea fără graniţă, ochiul de umbră ce stăruie atent, registrul de asociaţii, disputele vivace, rostogolirea de situaţii, iureşul faptelor, falsele prietenii... toate cristalizează demonstrativ etapele ce-i disting pe oameni. Realitatea pare halucinatorie, izbită de un atare paradox, adică un viitor alterat, incert, fapt ce conturează „avansarea" în trecut şi „înapoierea" la viitorul cârtitor: „Şi misiunea greilor e în toi.../ Se războiesc şi se împacă între ei/ Puterea de-o împart, chiar diferită,/ Îşi iau din ea, doar partea cuvenită/". („Ursul şi elefantul").
Invidia, vanitatea, ticăloşia, lăudăroşenia, avariţia, câştigul fraudulos, infatuarea, egoismul, indiferenţa faţă de semeni, artificialul, premisele unei convenţionalizări a minciunii, nestatornicia, ignoranţa, grotescul, comicul luat în tragic şi tragicul tratat în derâdere...fac ca mulajele animalelor, plantelor, obiectelor să revoluţioneze, cum era şi firesc, o lume care are în centrul ei omul, cu robusteţea şi slăbiciunile lui: „Când nu ţi-ajunge împărăţia / Şi vrei în frunte să te-arăţi,/ Tu îţi sacrifici semeţia/ Ce bine e să mai socoţi!.../" („Paharul şi cana"). Deşi vorbim de fabulă, construită pe un anume schelet arhitectonic, Adriana Răducan nu uită că „anatomia" fabulei e una specială, morala câştigând treptele de înaintare a surprizei: „Nu-ntotdeauna poţi face ce vrei.../ Ea carapacea broaştei o ciocni/ Şi o bucată bună din pliscul ei plesni" („Barza şi broasca ţestoasă"). Lumea animalieră scoate în prim-plan demagogia, conduite negative.
Comicul de situaţie şi de limbaj situează personajele pe diferite trepte ale societăţii. Autoarei i-a revenit nobila misiune de distribuire a rolurilor, haina metaforică dă expresivitate, dar şi o notă de amuzament. Motivele fabulelor sunt întâlnite, începând de la Esop, Marţial, La Fontaine, Grigore Alexandrescu, ca să citez doar câteva nume. Originalitatea fabulelor Adrianei Răducan constă în maniera personală de a trata tema aleasă, aspra ironie frizează batjocoritor pe cei ajunşi în slujbe importante, pe care nu le merită: „Munceşti? Cum? Nimeni nu te vede,/ Să nu strigi lupul că dobitocimea nu te crede / Şi prin ogrăzi ai pus încuietori/ Cu cheie dublă, crezi că au comori?/ .../ Un sfat îţi dau, nu fi geloasă pe vocea nimănui / Să-ţi împrumut talentul? Nu pot şi nu am cui.../ („Girafa şi privighetoarea").
În acest vârtej de idei, apar circumscrise viciile omeneşti şi emblema timpului în care trăieşte, circul zilnic rămâne o sursă importantă a inspiraţiei sale, neliniştea sufletească găsind un cald refugiu în această maşinărie a timpului.