
Dar, la urma-urmei, despre ce ne vorbeşte autorul în această carte? Simplu! Despre noi şi felul nostru de a fi. Spre exemplu, de ce avem mari oameni de stat care se pretează la mici potlogării, de ce cumpărăm avioane de un miliard bucata dar nu avem apă curentă sau energie electrică în unele aşezări, de ce construim şosele pe care nu putem circula, de ce societăţile de asigurare sunt lapte şi miere când este vorba să-ţi ia banii şi devin fiere şi acid sulfuric atunci când ar trebui să se achite de obligaţii, de ce pe o plajă se întâlnesc diferite confesiuni, profesii sau rase şi se pot vorbi multe limbi dar nu apare nici un conflict armat, de ce avem un comitet de bloc iar colocatarii se omoară între ei pentru un loc de parcare, de ce copiii noştri preferă să meargă în toiul nopţii la discotecă în loc să citească şi multe, multe altele... Totul cu acel umor fin şi puţin trist fără de care nici nu-mi pot imagina un intelectual evreu. Deci, problemele noastre cotidiene care ne otrăvesc o viaţă pe care ne-o dorim, firesc, cel puţin, liniştită sau decentă, dacă nu se poate îmbelşugată aşa cum ne tot promit, la alegeri, aspiranţii la locuri în organismele de conducere ale ţării. Care ţară, ne-am putea întreba? Am fi tentaţi, din neatenţie, să spunem Israel. Asta dacă nu privim puţin în jurul nostru şi nu vrem să vedem că toate subiectele aduse în discuţie sunt cât se poate de valabile şi pentru România iar dacă ne mai aducem aminte şi de ceea ce vedem, aproape zilnic, la jurnalele de ştiri, nici prin alte părţi situaţia nu este alta. Abia acum avem motive să ne îngrijorăm. Harry Ross analizează cu acurateţea unui computer tomograf de ultimă generaţie corpul cam suferind al societăţii omeneşti, la scară planetară. Fără nici un fel de discriminare între săraci şi bogaţi, între cei din est sau cei din vest, sud sau nord. Ba, mai mult, nu pare a fi mare deosebire nici între aşa numita societate civilizată şi cea aflată încă în etapa preindustrială. Şi mai are autorul un fel de a prezenta lucrurile fără a deveni nici o secundă moralist, nu-şi permite să dea nici un sfat, nici nu ne spune că el ar vedea lucrurile altfel ci ne lasă pe noi să ne punem aceste probleme, să le căutăm rezolvări. Cu alte cuvinte, să devenim conştienţi de soarta noastră, eventual să ne implicăm, cu mai mult suflet, în problemele lumii în care trăim. Şi poate atunci am putea răspunde la neliniştitoarea întrebare: Ubi bene?