Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024 de Klaus Werner Iohannis fără aprobarea poporului român este ACT DE TRĂDARE DE ȚARĂ
„Conform acordului, România participă oficial la războiul ruso-ucrainean. Deocamdată fără soldați trimiși pe front. În rest, absolut toate instituțiile statului sunt mobilizate exemplar pentru a servi ireproșabil regimul Zelensky cu tot ceea ce este necesar: armament, muniție, bani, motorină, curent electric informații din zona serviciilor speciale, antrenament pentru piloți și alte cadre militare, servicii medicale de urgență, rute de transport produse alimentare etc.”.
Documentul semnat la Washington de președintele Klaus Iohannis cu Volodimir Zelenski a provocat reacții și chiar proteste de internet. Tot mai multe voci solicită anularea documentului şi deschiderea unui proces împotriva lui Iohannis pentru înaltă trădare.
Este cazul parlamentarului Dumitru Coarnă, care a inițiat un proiect de act normativ în care i se aduc acuzații grave președintelui Iohannis. Iată în cele ce urmează expunerea de motive:
„Expunere de motive
Preşedintele Klaus Iohannis, a semnat în numele României, cu ocazia summitului N.A.T.O. 2024, Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024, conţinutul acestui acord creând reacţii negative în spaţiul public şi la nivelul societăţii româneşti. Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024 a fost postat pe pagina Preşedinţiei României, la rubrica Comunicate de presă, la data de 11 iulie 2024[1].
Din conţinutul acestui Acord, reiese că acesta este un tratat bilateral, tratat la nivel de stat. Potrivit art. 39 alin 1 lit. a) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, în cazul tratatelor la nivel de stat, după semnare, până la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, textele tratatelor bilaterale pot fi făcute publice cu acordul expres al celeilalte părţi.
În cuprinsul acestui Acord făcut public şi postat pe site-ul Preşedinţiei României la data de 11 iulie 2024 se menţionează la Paragraful 16. „Dispoziţii finale” :
„1. Prezentul acord intră în vigoare la data semnării şi este valabil timp de zece (10) ani de la data semnării sale.”
Însă, acest Acord fiind un tratat la nivel de stat, nu putea să intre în vigoare la data semnării, având în vedere următoarele dispoziţii exprese din Legea nr. 590/2003 privind tratatele:
a) tratat se înţelege actul juridic, indiferent de denumire sau de formă, care consemnează în scris un acord la nivel de stat, la nivel guvernamental sau la nivel departamental, având scopul de a crea, de a modifica ori de a stinge drepturi şi obligaţii juridice sau de altă natură, guvernat de dreptul internaţional public şi consemnat într-un instrument unic ori în două sau în mai multe instrumente conexe;
b) încheierea tratatelor se înţelege succesiunea de etape care trebuie urmate, ansamblul de activităţi care trebuie desfăşurate, precum şi ansamblul de proceduri şi reguli care trebuie respectate astfel încât tratatul să între în vigoare pentru România;
f) ratificare se înţelege modalitatea de exprimare a consimţământului de a deveni parte la un tratat care a fost semnat de partea română, prin adoptarea unei legi de ratificare de către Parlament sau, în condiţiile legii, prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului;
l) instrument de ratificare, aderare, acceptare sau aprobare se înţelege documentul prin care se consemnează ratificarea, aderarea, acceptarea sau aprobarea tratatelor”
- faţă de prevederile Acordului că România va ajuta la contracararea agresiunilor Rusiei împotriva Ucrainei (care sunt constante de mai mult de 2 ani şi jumătate), acest ajutor poate fi interpretat de Rusia ca o declaraţie de război din partea României. Într-o asemenea situaţie, există un risc iminent de extindere a conflictului armat şi declarare a stării de război pe teritoriul României cu consecinţa mobilizării cetăţenilor pentru a participa pe frontul de luptă, având în vedere obligaţiile constituţionale de apărare a României.
Toate acestea au creat reacţii negative în spaţiul public şi la nivelul societăţii româneşti, deoarece acest Acord pune în pericol pacea în România, afectează apărarea naţională şi stabilitatea economică a României, implicând cheltuieli şi sacrificii inacceptabile pentru poporul român.
Reamintesc că potrivit art. 118 alin. (2) din Constituţia României, armata României este subordonată exclusiv voinţei poporului român. În concluzie, este necesar să se respecte voinţa poporului român care doreşte pacea şi nu extinderea războaielor şi să declare nul Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat în numele României, de către Preşedintele României, cu Ucraina la data de 10 iulie 2024.
Iniţiatori
Coarnă Dumitru, deputat”
Precizez din nou că iniţiativa domnului Dumitru Coarnă este în deplin consens cu alte numeroase luări de poziţie care circulă pe internet (R.C.).
Notă - Redacția ART-EMIS subscrie inițiativei prezentate. Prin semnarea tratatului în cauză fără aprobarea poporului român prin referendum și ratificarea sa de către Parlamentul României, abuzul Președintelui României reprezintă ACT DE ÎNALTĂ TRĂDARE. Se impune ca Președintele Klaus Werner Iohannis să fie deferit justiției și judecat pentru TRĂDARE DE ȚARĂ!
Aranjament grafic – I.M.