Avionul american multirol de ultimă generaţie F-35 este un aparat militar de asalt monoloc cu un singur motor, multirol, capabil să desfăşoare misiuni de apărare aeriană, bombardare strategică și luptă aeriană. Beneficiază de tehnologie avansată de tip „stealth”, care îl face aproape invizibil pentru sistemele anti-aeriene avansate de la sol. S.U.A. au lansat în 2018 un nou plan „Buy American” (Cumpăraţi produse americane), o strategie care relaxează restricţiile cu privire la vânzări şi încurajează în acelaşi timp o implicare sporită a oficialilor americani. în creşterea afacerilor în străinătate pentru industria americană de armament. Tot în 2018, Belgia a anunţat că a ales F-35 în defavoarea Eurofighter Typhoon pentru a-şi înnoi flota de avioane F-16, o afacere în valoare de 4 miliarde de euro (4.55 miliarde de dolari).

Comentând declaraţia unui oficial al Pentagonului, agenţia de presă „Reuters”, preluată de „Agerpres” a anunţat că Statele Unite intenţionează să extindă vânzările de avioane de luptă F-35 produse de corporaţia Lockheed Martin către cinci noi state, inclusiv România. Într-o declaraţie scrisă adresată Camerei Reprezentanţilor, vice-amiralul Mathias Winter, şeful biroului F-35 din cadrul Pentagonului, afirmă că printre „viitorii potenţiali clienţi în domeniul vânzărilor militare în străinătate se numără Singapore, Grecia, România, Spania şi Polonia”. Este un moment în care aliaţii europeni îşi consolidează apărarea în faţa Federaţiei Ruse care se întăreşte militar, susține oficialul american, iar S.U.A. vor răspunde tuturor solicitărilor oficiale de informaţii despre acest tip de aparat[1].

Fie că va cumpăra, fie că nu  acest tip de avion performant, să sperăm că statul român nu va repeta condamnabila şi încă necercetata escrocherie a reeditării „Afacerii Skoda” din perioada interbelică, reactualizată şi completată sub denumirea „F-16”. Pentru cei care nu cunosc povestea „F”-urilor „româneşti”, cităm: „Portugalia dorea să vândă 9-12 bucăţi din avioanele pe care le-a primit gratis din Statele Unite în 1998, în cadrul programului „Peace Atlantis II”. România dorea să cumpere 12 bucăţi, pentru a echipa o escadrilă. Deşi portughezii au ezitat la început, în final au găsit soluţia profitabilă, pentru ei, desigur: ofereau României 9 avioane, completând „comanda” cu alte 3 dăruite de S.U.A. Între data semnării contractului si cea a livrării a intervenit ceva, iar portughezii au decis să păstreze pentru ei cele trei noi avioane primite din Statele Unite, iar României i-au fost livrate 12 bucăţi din vechiturile (fabricate în prima jumătate a anilor ’80) din lotul „Peace Atlantis II”[2].

Toate avioanele F-16 pe care România le-a primit sunt de provenienţă „Third hand”, utilizate de U.S.A.F. mai bine de 10 ani, trecute în conservare vreo cinci ani, după care au fost folosite de portughezi vreo 13-14 ani. Rezultatul „performanţelor” acestor aparate s-a putut vedea la parada din 1 Decembrie 2018, când unele sicrie cumpărate pe bani grei nu s-au putut ridica de la sol… „din cauza temperaturilor scăzute”. Ăsta da „Tun”! Cum se vor comporta aceste relicve muzeale într-o operaţie reală nici nu vrem să ştim.

Aranjament grafic - I.M.

------------------------------------------