
Omul probeaz? ?i folose?te toate legile ?tiute ale Universului, �n ultim? instan?? prin faptul c? trupul lui are mas?. Numai c�teva exemple: optica, prin ochi; termodinamica, prin metabolism; mecanica, prin locomo?ie; gravita?ia, prin circula?ie; electronica, prin cogni?ie; cuantica, prin microfiziologie celular? etc. �ndemna?i de studiul filogenetic al creierului, afirm?m c? trupul omului este o unealt? mai iscusit? dec�t toate celelalte, pozi?ie simbolic sau nu reprezentat? ?i de sta?iunea biped?. Taina este c? omul, fiind iubit ?i creat de Dumnezeu, se bucur? de chipul Creatorului s?u ?i de �mp?rt??irea cu atributele dumnezeie?ti: frumuse?ea (privit? f?r? patim?), �n?elepciunea, ra?iunea, iubirea. Astfel c? omul, �nsufle?it afl�ndu-se, de?i are trup, poate deveni dumnezeu prin �nfiere, se poate na?te din Duh ?i din ap?. �ntinderea necuprins? a Universului pe l�ng? micimea omului este tocmai dovada importan?ei acestuia, pentru c? el, la vedere, este aisberg, ad�ncimea lui fiind m?re?ia mai presus dec�t cea a Materiei. Cu at�t mai mult cu c�t crede c? �nsu?i Dumnezeu Creatorul S-a �nomenit pentru ca omul s? se poat? �ndumnezei.
Se na?te a?adar �ntrebarea: pentru ce omul, rezumatul Universului ?i icoana lui Dumnezeu, abdic? de bun?voie de pe tronul dat ?i prefer? s? fie slujitor materiei, robind ?i v�nz�nd coroana lui care �i era ra?iunea? Deoarece, dup? cum ne spune Sf�ntul Marcu Ascetul, �cuno?tin?a adev?rat? s-a d?ruit oamenilor de c?tre Dumnezeu, ca har �nainte de har, ?i ea �nva?? pe cei ce se �mp?rt??esc de ea s? cread? �nainte de toate �n Cel ce le-a d?ruit-o". Din cauza orbirii ?i uit?rii. Nu vede c? ?i-a ie?it din fire, ?i astfel �?i face alta, ?i uit? c? este chemat s? fie teofor ?i teolog. C?ci, rezum�nd simbolic neamul omenesc, un sculptor, �nf?ptuitor cu lucrul, un poet, �nf?ptuitor cu cuv�ntul, ?i un duhovnic, �nf?ptuitor cu harul pot fi �ndeob?te ?i deopotriv? teologi, pentru c? fiecare are puterea de a face cel pu?in o icoan?, anume icoana frumuse?ii lui Dumnezeu, primul din materie, al doilea din cuv�nt, al treilea din om ?i fiecare din el �nsu?i.